Follow by Email

lördag 29 december 2012

youtubnamn ementorsodertalje

Fix o Trix film, om iPad appar. Flera småfilmer finns och fler är på gång!!! ...fast lite kortare.

fredag 28 december 2012

QR Reader for iPad.

Fantastisk gratis app! Där du kan göra egna bilder att avläsa där egen text görs lätt.

Lätt och gratis gillas:) Tipspromenad, Gör en rebus som andra får lösa! Prova! Sök i appstore QR reader för iPad. Här kommer länken! https://itunes.apple.com/au/app/qr-code-reader-and-scanner/id388175979?mt=8

onsdag 19 december 2012

iPad i förskolan/förskoleklass

Kärt barn har många namn!!!

Det stämmer verkligen in på denna tekniska apparat. Ipad, Ipad 1, Ipad 2, Ipad 3, Paddan, läsplatta, lärplatta, surfplatta, iPhone, Android, Samsung eller surfbräda som svärmor säger:) På min förskola kallas den av barnen för iPad eller iPhone. Jag tror att det beror på att de flesta föräldrar har en iPhone i fickan och detta märkesnamn är känt hos barnen och lätt att använda även på läs/lärplattan. Hur som helst så är det en kär aktivitet som ofta efterfrågas.

Hårt arbete:

I början av terminen var det ett oändligt tjat om att få spela på iPaden. Var eviga eftermiddag gnälldes, tjatades och bråkades om att få spela, vem som ska vara etta, vem som ska sitta bredvid och tusen andra saker att kivas om när det bara finns en sak som alla måste samsas om. Vi pedagoger fick jobba hårt för att locka över barnen till andra aktiviteter som ex lek, sagor och skapande verksamhet. Vi slet vårt hår när stora 5 åringar slängde sig på golvet och storgrät för att batteriet var slut i surfplattan.

Men skam den som ger sig! Efter mycket bestämdhet och mycket, mycket, mycket lekande så har vi nu fått bukt på allt tjat. Barnen leker så att svetten lackar. Doktor, affär, billekar och familjelekar. Dom hoppar studsmatta, målar, bakar, bygger, sjunger, dansar och lyssnar på sagor mest hela dagarna. Och vi är så lyckliga för att läsplattan äntligen har blivit ett komplement till den verksamhet vi bedriver på förskolan. Nu används läsplattan till att dokumentera händelser, upptäckter göranden och naturligtvis även för att samspela kring i olika spel och appar.

Vi filmar och fotar barnens olika aktiviteter och pedagogerna har flera gånger uppmärksammat saker i läsplattan som annars inte hade upptäckts. Barn som kommer på att om man lägger saker på OH-apparaten så syns det på väggen, att flera barn har lärt sig att säga stopp om någon gör något dumt, att de riktigt små barnen samspelar i hallen framför dokumentationen av en aktivitet de varit med om. Barnen tittar på sig själva och sina kamrater i de olika små filmerna och på fotona och vi ser att de får små aha-upplevelser av allt igenkännande.

Upptäckter: Det vi också ser är att en del barn inte finns med på kort eller filmer. Vad beror det på? Är de sjuka mycket? Ser vi dem inte eller drar de sig undan? Det är mycket som kan framträda när man är mer aktiv i att dokumentera med läs/lärplattan. Vi har fått ett verktyg för att granska oss själva och barnens sätt att lära sig. Läsplattan ger direkt respons och hjälper oss att upptäcka våra brister och barnens kunskaper.

Läsplattan i vår verksamhet • Öva samspel • Öva turtagning • Träna språket • Fotografera • Filma • Dokumentera • Visa barnen deras vardag och deras olika upptäckter • Spela och lära sig olika strategier i olika appar • Vi kommer att använda läsplattan till mer dokumentation och se till att den blir mer pedagogisk.

Vi vill använda plattan för att göra både pedagoger, barn och kanske föräldrar uppmärksamma på vad det är barnen lär sig i sin lek och i sin interaktion med andra.

Läsplatta och specialpedagogik: Läsplattan kan användas för att stärka barn som har svårt med ex språket och som ofta inte är intresserade av att höra sagor eller att berätta hur som helst. Vi arbetar en del med att få dessa språksvaga barn att berätta vad de gör, hur dom tänkt och vad de ser på läsplattan just nu när de ”spelar”. Vi använder även läsplattan till att öva turtagning och samspel. Vilket kan vara svårt för en del barn.

Läsplattan och trådlöst Internet: Alla som använder Ipad eller samsungplattan pratar sig ofta varma för dess användningsområde inom förskolan och på så sätt sprids positiva ringar till andra inom vår verksamhet. Fler behöver få gå kurser, workshops eller studiecirklar i användandet av modern teknik och hur de kan arbeta med detta i sina olika aktiviteter.

Egen "Paddagogikträff" i Södertälje: Att ha en egen Paddagogikträff skulle vara bra för både Södertäljes pedagoger och för att vi ska få ut information och kunskap om vårt arbete med läs/lärplattor i förskola/förskoleklass. Om flera pedagoger på våra förskolor fick komma så tror jag att läsplattan skulle bli mer berättigad att använda som ett komplement till verksamheten utan att några skulle vara rädda för att den nya tekniken skulle skada eller förstöra något som förskolan byggt upp under alla år. /kopierat från ningen, skrivet av Cina Högström

onsdag 12 december 2012

Apptips till föräldrar! ang. Expressen kommande artikel

Jag är IKT fortbildare till lärare i Södertälje Kommun! Det är viktigt att veta att i förskolan/skolan, där har pedagogen/läraren ett tänk kring lärplattans användningsområde och att det finns ett medvetet arbetssätt gällande kopplingar till appar/aktivitet och Läroplanen och olika andra styrdokument. Vi har också till uppgift att visa barnen att det finns mer gällande tekniken än bara att använda lärplattan till att spela olika spel. Om barnen förstår det och föräldrar och pedagoger som står i startgroparna så har vi chansen att ge dem ett bra verktyg att använda i framtiden.

I förskolan fungerar iPaden som ett komplement i verksamheten och ska vara ett naturligt inslag i förskoleverksamheten. Här kommer några apptips med användningsområden.

Keynote: används till den pedagogiska dokumentationen(med analys efteråt av materaialet), Puppet Pals: främja samarbete, konstnärliga aspekten o språkträning, iMovie: Lätt o roligt att göra egna filmer där det mesta tränas!, Skolstil: höra bokstävernas ljudning "viktigt för den Fonologiska medvetenheten" Book Creator: göra egna digitala böcker, My Flora, Krax, Svampguiden: bra appar att använda ute, Fluidity: en härlig upplevelseapp tillsammans med Fluid. Från apptips till Pedagogisk Dokumentation=ett hjälpmedel för pedagogen. Jag säger att det finns inga pedagogiska appar utan den blir det med hjälp av pedagogen! (jag sticker ut hakan lite men det är viktigt att belysa det) använd projektor och få upp aktuella appen på vit vägg, wow vilket lätt sätt att få med fler att se vad som händer! :)

För föräldrar! Ta chansen att arbeta med olika appar tillsammans med ditt barn! Se och imponeras av vad ditt barn klarar av. Träna färger,siffror, bokstäver och se på Youtub! Gör en saga tillsammans i Puppet Pals(köp till Director Pass) Bokstavspussel: tränar språket på ett roligt sätt och du kan skapa egna bilder med egen inspelad röst,(bra med barn som har svårigheter att prata). Barnen gillar alla TocaBoca apparna, Garageband ger möjlighet tex. till att höra hur ett riktigt piano låter! Bra o kluriga problemlösningsappar är Pettsons uppfinningar av Filimundus och Where is my water. Art of Glow o Sound Tuch lite är för de riktigt små barnen.

Tror att många föräldrar efterlyser vad och vilka appar kan de använda till sina barn. Här fick ni lite tips på vad de används bäst för. Men vem vet, ni kanske hittar fler och andra användningsområden.

tisdag 11 december 2012

QR koder för iPad. roligt o lätt!

https://itunes.apple.com/se/app/qr-reader-for-ipad/id426170776?mt=8 Detta med att göra egna QR koder. Ett lätt sätt att göra egna QR koder med text! tillsammans med barnen eller varför inte på ett föräldramöte... Ge ledtrådar som ska pusslas ihop! Gratis och roligt=alltid en bra kombination. :)))

söndag 9 december 2012

Fantastiska e-böcker gjorda av Årstaskolan!"

http://www.bibblis.se

Finns att låna och ge kommentrer! fantastiska arbeten som eleverna själva skapar och med hjälp av sina lärare kan lägga ut öppet för alla att beskåda. Viktigt och meningsfullt på riktigt, som min kollega ibland uttrycker det:)

torsdag 6 december 2012

Live sändning från Paddagogikträffen den 7 dec.

Äntligen är det snart dags att ha den 2 Paddagogikträffen i Nacka. 150 deltagare är anmälda och platserna gick åt på 1 dag! Jag och min kollega hann anmäla oss ...

Bambuser sändning live kommer att skötas av några sjundeklassare. http://bambuser.com/channel/paddagogik Gå in och se vad som händer i Nacka Stadshus!

Är ni på plats så ses vi irl. :)

onsdag 5 december 2012

iPad i förskolan, från ett administrativt perspektiv!

Från app? till japp! (via en del jag-önskar-att-jag-slapp)
Oj oj oj eller hur man nu ska sammanfatta och utvärdera två års projekt i en liten text...
Under senhösten 2010 blev jag inbjuden av Malin Fölster på pedagogiskt centrum att gå med i ett projekt som skulle undersöka och fundera över ifall iPads kunde vara något att ha i den pedagogiska verksamheten ute i förskolorna. Jag skulle inom min yrkesroll som administrativ chef undersöka ifall ”paddan” kunde vara något att använda sig av inom det administrativa för att förhoppningsvis underlätta mitt arbete. Tanken var att vi skulle vara två damer som koncentrerade oss på den administrativa biten och att vi skulle ingå tillsammans med pedagogerna i gruppen.

Sagt och gjort, jag kastade mig huvudstupa in i projektet och tänkte ”håll i hatten” nu kör vi. Tilläggas bör att mina tekniska kunskaper är på nivån godkänd men inte mycket mer. Det handlar inte om att jag inte fattar utan tyvärr har det handlat om brist på intresse från min sida. Jag menar vi talar om kvinnan som spenderade alla sina utbildningspengar när jag var projektledare till att ha en privatlärare i data för att bättre förstå denna ”tingest”. (Man är inte sämre än att man kan ändra sig:)

Till en början sveptes jag snabbt med i pedagogernas diskussioner om vilka appar som passade till vilka åldrar och hur man hittade kopplingen till läroplanen. Den andra damen som skulle kolla administrativa appar hoppade av och jag blev ensam i mitt quest. Det har nog varit det svåraste... De utmaningar som jag har stått inför med att försöka få koll på tekniska saker som vilka sladdar som passar till vilka tillbehör och vilken projektor som egentligen är mest prisvärd har varit snårig och ensam. Visst har Malin funnits som en hjälpande hand men vissa saker har inte ens hon vetat.

Utifrån min roll så har jag gjort följande under projektets gång: Undersökt administrativt relaterade appar Undersökt vilka tillbehör man måste ha kontra vilka man vill ha kontra vilka som bara är roliga och i viss mån statushöjande. Jag har samtalat med otaliga leverantörer och fått lära mig skillnader på allt från maskinvarukapaciteter till ljudförmågor hos trådlösa högtalare. Jag har diskuterat tillbehörs verkliga funktion och argumenterat för det jag har trott på till cheferna. Jag har försökt föregå med gott exempel gentemot andra chefer och predikat paddans lov till de ofrälsta. Jag har provat utrustning, skickat tillbaka utrustning, hållit reda på vilka som vill ha mer utrustning och dödat en del förhoppningar om utrustning. Jag har försökt entusiasmera rädda/teknikovilliga pedagoger och stilla de allra hungrigaste. Jag har utformat policy för vårt område för hur vi ska förhålla oss till paddan och tvingat mottagaren av paddan att skriva på papper om att de är lite extra ansvariga och ska hålla reda på den samt registrerat vilken padda som finns på vilken förskola och med vilket serienummer. Jag har tillsammans med många andra slagits för att förskolan ska få trådlöst internet och sett det komma – och sedan sluta fungera igen. Jag har vissa dagar panikartat funderat på vad jag håller på med och andra dagar stolt hållit i ledarspiran längst fram i ledet.

tålamod till att få igång dem med ett konto som kunde vara knutet till förskolan och inte till någons privata Visakort. När första personen en timme in i kvällen högljutt suckade och högt och tydligt sa – ”Nu går jag hem, jag orkar inte mer” så tänkte jag shit vad har jag gett mig in på? Det är ju liksom man säger en blind som ska leda en blind, eller i det här fallet ca 20 blindstyren...

Några hade tålamod som änglar och några vill kasta paddan i backen. En gång försökte jag i ren frustration pussa skiten för att det skulle kunna bli en prins eller åtminstone något jag förstod mig på men det funkade tyvärr inte...

Under resans gång har jag lärt mig massor och jag har utvecklats i min tekniska kunskap. Vi har inom projektet ”iPad/android i förskola och förskoleklass” varit en kärntrupp där de frågor jag har haft har kunnat ställs utan att det har varit pinsamt. Förvisso har verkligen mitt quest varit svårare då jag famlat ensam men samtidigt så har många av de appar jag behövt också provats av pedagogerna i gruppen och det är inte så stor skillnad på pedagogisk dokumentation och dokumentering av möten och dylikt egentligen…

Eftersom vi var tidigt ute med våra iPads så har vi legat i fronten för dess användande och det har jag tydligt märkt i min samvaro med andra chefer. När jag har varit på chefsträffar har andra suttit med papper och penna medans jag har halat upp min padda ur handväskan. Jag har tydligt märkt att ”folk” ansett att en iPad bara kan användas till spel och att läsa Aftonbladet på nätet med. Många har sneglat över min axel och sagt saker som –” är den bra den där?” –” vad kan man göra med den?” och –”vilka spel har du? En sån där önskar sig min tonåring i julklapp…”. En gång när jag satt på chefsträff i stadshuset med chefer från hela kommunens organisations olika kontor så sa en högt uppsatt chef, som hade pratat framme vid podiet en bra stund, så här: - ”Ha ha ja nu tror jag att det är dags att sluta prata för vi har hållit på länge och en del har säkert bråttom iväg och någon har börjat pilla på sin iPad”.

Jag såg mig om i lokalen och insåg till min fasa att det faktiskt bara var jag som hade en iPad så jag antar att det var mig han syftade på!? Först så skämdes jag och sedan blev jag heligt arg! Vaddå pilla på sin iPad? Vet han inte att pages är en underbar app som förvisso kostar en bra slant men som möjliggör att skriva minneanteckningar och protokoll från möte i? Åh vad jag önskar att jag hade en sån där liten vit sladd med mig till projektorn så jag kunde visa för honom och hela salen vilka fina minnesanteckningar jag precis hade åstadkommit och att jag dessutom hade lyckats infoga en stor fin gul pil som pekade på det han hade sagt som jag tyckte var extra viktigt att komma ihåg:( Än i dag flera månader senare ångrar jag att jag inte gick fram till honom efteråt och upplyste honom om paddans förlovade möjligheter.

Som tur är har jag nog fått många andra att inse dem. Efter några månader in i projektet började ryktet sprida sig till andra förskolor om vad vi sysslade med i vårt område. En efter en började de ringa och ställa frågor till mig om hur vi hade gjort, tänkt och planerat. Till en början var jag lite skakis, började tvivla på mig själv och tänkte hur var det nu då? Hur gjorde vi nu igen? Var det bästa sättet eller finns det ett bättre? Men efter ett tag så märkte jag att de som ringde blev supernöjda med sina svar och jag kom på att jag ju visst kunde svara på allt de frågade om och jag kunde dessutom sakta och lugnt och metodiskt lotsa dem igenom de krångligheter jag själv hade tagit mig förbi en kort tid innan. När sedan kommunens egen IT enhet hörde av sig och ville ha tips och idéer så förstod jag att jag och min padda kanske hade glidit in i en munter kärleksrelation.

På många följande möten satt jag och berättade om vårt områdes satsning. Om hur pedagogerna från Mariekäll/Saltskogs förskolor sakta men säkert hade tagit sig igenom samma djungel som jag själv hade gjort och att inställningen till manicken hade börjat tina även hos de mest svårflörtade. Och jag hörde och såg hur folk höjde på ögonbrynen och nickade lite avundsjukt. Man kunde riktigt se tankebanorna som pågick i folks huvuden och förmodligen har vårt arbete gjort så att även vuxna har skrivit iPad på sin önskelista till tomten.

Resan har sannerligen varit en bergochdalbana och den är inte slut än. Nu till jul kommer vi att komplettera alla förskolor med varsin ny iPad som i första hand ska kunna användas administrativt. Slutresultatet är att våra fyraavdelningsförskolor kommer att ha fem iPads/stuga och våra tvåavdelningsförskolor kommer att ha tre. Dessutom har vi utrustat hela ledningen med varsin och köpt en extra som enbart används till ett barn med särskilda behov. Summa summarum trettiofyra iPads!

Det känns inte så illa för en, före detta, rädd/teknikovillig dramapedagog i chefsbefattning. Och det vete fasiken om det faktiskt inte har gått så bra och så långt att min padda slutligen har blivit min prins:)

Kopierat från ningen skrivet av Mikaela Hurme, administrativ Chef.

tisdag 4 december 2012

Skynda att prova innan Nyår! bra grejer!

Detta fick min arbetskamrat som arbetar på Skoldatateket! Tacksam om du vill testa och sprida inloggningen till datorprogram som ger läslust. Ett tillfälle för skolledning/ lärare/ elever att testa BiBo Digitala Bilderböcker, datorprogram i fullversioner för åldersgrupp F- åk 6, från sagoprogram till program med språkstöd; svenska - till nio invandrarspråk (Mowglis äventyr), engelska - svenska (The ugly duckling) och danska - svenska (Snehvide). Vi ger ut inloggningsuppgifter till en testperiod som gäller fram till nyår. Såväl lärare som elever kan använda programmen både i skolan och i hemmet. Skolan/kommunen köper sedan en användarlicens.

Inloggningsuppgifterna: www.elevsajten.se Användarnamn: bibotest Lösenord: 3a0c08d317

Manual och produktblad finns på Elevsajten och programmen fungerar till Windows, Mac och Linux.

BiBo Digitala Bilderböcker är datorprogram i syfte att bidra till koncentration, läslust, läsflyt, ökad läshastigheten, att upptäcka ordbilder och se språkstrukturer samt att skapa en egen inre film av textinnehållet. Dagens generation är van vid att sitta timtals framför en bildskärm, men har svårt att bibehålla fokus när de ska läsa en bok. BiBo Digitala Bilderböcker ska ses som en bro in till böckernas värld genom bättre läsförmåga via en familjär plattform. “Böcker” som alla kan läsa utan att misslyckas. Programmen är enkla att använda och elever kan träna självständigt (se manual). De skapar lärartid till elever som behöver pedagogisk vägledning.

Bra julklappstips! Först upplagan cd-skivor Mästarkatten i stövlar, Snövit och de sju dvärgarna och Den fula ankungen säljer vi ut för 50 kr/cd-skiva.

För mer information och för inköp kontakta info@bibodigital.com Telefon 0433-62395. Med vänliga hälsningar Birgit Borg

--------- BiBo Digitala bilderböcker Birgit Borg Grönö 3536 28792 Traryd

Tel: +46 (0)433-62395 Mob: +46 (0)76-2249049 http://www.bibodigital.com

söndag 2 december 2012

Projekt iPads går mot sitt slut! dec 2010-dec 2012!

På onsdag har Projektgruppen iPads i fsk/förskoleklass sin sista projektträff! Från apptips till Pedagogisk Dokumentation och hur det används ute i verksamheten. FIGA modellen! Förberedelse Introduktion Genomförande och Avslutande. Utvärdering på hur vi använt modern teknik med barnen och hur det fallit ut för pedagogerna att använda iPads i verksamheten. Vill kika lite mer på hur vi skulle kunna använda den bättre mer och annorlunda... Vi ska avhandla Modern teknik i förskolan och hur kan vi ha ett inkluderande arbetssätt gällande barn som har olika slags diagnoser!(eller ej fått det ännu)Förskolecheferna och Resurscentrum, som jag tillhör, ska sedan diskutera vidare om hur ska vi använda IKT i förskolan. (vilket är en av de förbättringsområdena som Södertälje Kommun har) Spännande tider väntar ...